Na de testdag in september zijn we opnieuw aan het testen geweest. Deze keer om het ontwerp van de powerunit te kunnen maken. Hier komt uiteindelijk de brandstofcel in te zitten, en daar komt ook de Hyundai Nexo om de hoek kijken. De e-robotiller zal dezelfde brandstofcel als deze waterstofauto gebruiken. In december deden we de volgende metingen:
– koeling;
– luchtverbruik;
– hoeveelheid uitstoot van water;
– temperaturen van de componenten;
– spannings- en stroomfluctuatie;
– hoeveelheid vermogen;
– reactiesnelheid van de brandstofcel.
We hadden natuurlijk vooraf berekeningen en inschattingen gemaakt van de verwachte metingen. Niettemin hadden we toch verrassende resultaten van de test: er was behoorlijk minder koeling nodig dan we hadden verwacht. De reactiesnelheid van de krachtbron op vermogensverandering was sneller en ook kwam er meer water in plaats van waterdamp uit de uitlaat dan gedacht. Om een modderige machine te voorkomen gaan we ook hier aandacht aan besteden.
In onderstaande video brengen we de test in beeld. Met dank aan Terlouw Diesel Center voor het gebruik van de locatie en het materiaal.
Na een lange periode van voorbereidingen is het zover: de eerste Hyundai brandstofcel voor de e-robotiller is binnen. Een unieke gebeurtenis; we zijn namelijk de eerste in Nederland die deze brandstofcel hiervoor toepassen. Benieuwd naar dit moment? Bekijk de timelapse waarin we hem uitpakken.
Lees dit bericht