16 januari 2021

Testdag met Hyundai Nexo

  • Nieuws

Wat hebben de Hyundai Nexo en de e-robotiller met elkaar te maken?

Na de testdag in september zijn we opnieuw aan het testen geweest. Deze keer om het ontwerp van de powerunit te kunnen maken. Hier komt uiteindelijk de brandstofcel in te zitten, en daar komt ook de Hyundai Nexo om de hoek kijken. De e-robotiller zal dezelfde brandstofcel als deze waterstofauto gebruiken. In december deden we de volgende metingen:

– koeling;
– luchtverbruik;
– hoeveelheid uitstoot van water;
– temperaturen van de componenten;
– spannings- en stroomfluctuatie;
– hoeveelheid vermogen;
– reactiesnelheid van de brandstofcel.

We hadden natuurlijk vooraf berekeningen en inschattingen gemaakt van de verwachte metingen. Niettemin hadden we toch verrassende resultaten van de test: er was behoorlijk minder koeling nodig dan we hadden verwacht. De reactiesnelheid van de krachtbron op vermogensverandering was sneller en ook kwam er meer water in plaats van waterdamp uit de uitlaat dan gedacht. Om een modderige machine te voorkomen gaan we ook hier aandacht aan besteden.

Video test e-robotiller

In onderstaande video brengen we de test in beeld. Met dank aan Terlouw Diesel Center voor het gebruik van de locatie en het materiaal.


  • Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.